Sokszor mondják az emberek, hogy az érzés szavakkal elmondhatatlan, mindezt meg kell tapasztalni. Az országúti kerékpár kimondottan száguldásra lett tervezve. A nagy sebesség eléréséhez mindenképpen szükséges, hogy az országúti kerékpár kereke és gumija is keskeny legyen, ugyanis ezeknek köszönhető a kiemelkedő sebesség.
Rendkívül csekély súllyal rendelkezik, ami elősegíti az emelkedőn is a felkapaszkodást. A váz formájának a kialakításában is ez volt a legelső és legfontosabb szempont, bár a hajlított kormánnyal meg kell barátkozni, ami pedig edzettséget, megszokást igényel. Amennyiben érdeklődéssel és új dolog kipróbálásának fogja fel az ember, akkor cserébe hatalmas élménybe lesz része.
Felhasználás szempontjából az országúti kerékpár 3 csoportba osztható: hobbi, sport és a verseny. Hobbi kategóriában, ha kacérkodik a nagyobb sebesség gondolatával, szeretne belekóstolni a sebesség mámorába, de nem akar egyből több százezer Forintot kiadni érte, gondolván hátha mégsem szeret bele ebbe a különös világba, akkor érdemes a hobbi kategóriánál maradni.Sportkategóriába akkor keresgéljen, ha rendszeresen hódol eme szenvedélynek és már kellőképpen rajongója lett.
A versenyeken a versenyző, nem engedheti meg magának, hogy a kerékpárral foglalkozzon. Az indulónak az a feladata, hogy a versenyre a kerékpározásra koncentráljon. Így ebben a kategóriában olyan alkatrészekre van szükség, ami mindezt lehetővé teszi. Persze mindegyik országúti kerékpár kategóriának megvan a maga rendszerei, alkatrészei. A hajlított kormány a nyeregnél alacsonyabban helyezkedik el, ami az aerodinamikát szolgálja.
A kormány kialakítása több fogást biztosít, amelyek eltérő menettulajdonságokat tesznek elérhetővé, így a kerékpáros alkalmazkodhat az útszakasz jellegéhez. Az országúti kerékpár minden tervezési szabályát az Union Cycliste Internationale írja elő. Amennyiben kétkerekű vásárlásán gondolkodik, de nem tud dönteni, akkor kérje ki a szakemberek tanácsát, hogy a megfelelő modellt választhassa ki!